Gå till innehåll
Vänersborgs Ryttarförening

Att rida på anläggningen

För att nyttja vår anläggning krävs att du erlägger en anläggningsavgift. Du kan läsa mer om avgiften under ”Anläggningskort”.

Vi har 3 ridbanor som underhålls kontinuerligt med undantag för utebanorna vintertid. Vilken bana som är ledig när du vill rida hittar du under ”ridhusschema” som visar de tider som en bana kan vara upptagen. Under ”Hästkunskapsschema” hittar du ev lediga tider även om ridhusschemat visar att en bana är upptagen för lektionsverksamhet, dvs eleverna har avsutten lektion. Sommartid kan ridskolan förlägga lektioner till utebanorna utan att det står i ridhusschemat men då blir motsvarande ridhusbana ledig för enskild ridning.

Det finns tider avsatta i ridhusschemat för ex löshoppning och hoppning. Övriga tider är hoppning, longering, tömkörning mm endast tillåtet om övriga ryttare tillåter och det inte stör pågående lektionsverksamhet. Önskar du löshoppa, trickträna, ledarskapsträna mm på andra tider så går det bra att boka en bana mot bokningsavgift. Bokningsförfrågan görs på 0521-18900 eller info@vanersborgsryttarforening.com. Det är inte tillåtet att släppa hästarna lösa på banorna. Regler för ridning på banorna finns uppsatta i ridhusen samt går att läsa under ”Ridning på bana”.

Hindermaterial eller annat material såsom koner mm skall alltid plockas undan liksom ev bajshögar. På så sätt hjälps vi åt att behålla ett bra underlag och att det kan harvas/sladdas eller vattnas regelbundet. Grepar och tunnor skall finnas vid samtliga ridbanor.

Det är också bra om vi kan hålla ned elkostnaderna genom att fundera över hur många rader med belysning som måste tändas för att få ett godtagbart ljus att rida i och att givetvis släcka när vi går ut. OBS! Lämnar du nya ridhuset strax innan lektionsverksamheten börjar (ca 16.00) mån-fre behöver du inte släcka. Det är en fördröjningseffekt (lågenergilampor) på ca 15-20 min från det man släckt tills man kan tända igen. Det är förklaringen om du själv försöker tända men inget händer förutom att den mittersta lampan lyser svagt. Då måste du vänta innan ljuset kommer.

Kommer du med transport till oss så parkera gärna på den del av parkering som vetter mot hagarna/hoppbanan av säkerhetsskäl. Lämna heller ingen spillning på parkeringen, grepar finns vid ridbanorna.

På vår anläggning möts ridskoleelever och privatryttare. Att vara en god ambassadör för ridsporten och sätta säkerheten främst är därför viktigt när du rider hos oss. Att använda hjälm samt leda häst i träns/kedja och uppträda säkerhetsmässigt är ett krav. Att visa hänsyn och hjälpa varandra är mycket uppskattat då ryttare på många olika nivåer och inom olika discipliner möts här och att bemöta andra som man själv vill bli bemött är en självklarhet.

Vi hoppas att du skall trivas hos oss och att vi tillsammans skapar en anläggning som det är enkelt och trivsamt att komma till!

VÄNERSBORGS RYTTARFÖRENING

Publicerad: 2022-11-13