• Städdag på vår anläggning 28 april

Vi ska göra vårfint på anläggningen, hjälp oss gärna! Vi startar ca kl 10 och håller på till 14-tiden. Kom gärna med även om du inte kan vara med hela tiden.Områden: Gårdsstäd, byta eltråd i hage, översyn av sommarhagar och röja buskar, läktare och ridhusytor.Ta gärna med dig egen såg, sekatör, kratta eller grästrimmer.Vi bjuder på fika. Anmäl dig till info@vanersborgsryttarforening.comHoppas vi ses!
  • Vill du prova och beställa klubbkläder?

Under vecka 17 (22 - 27 april) har du möjlighet titta närmare på våra klubbkläder och lämna en beställning.Vi finns på plats i cafeterian vid gamla ridhuset mån-fre ca kl. 16-19 och lör kl. 10-13.Varmt välkomna!
  • Kort från styrelsemötet i april

• Resonemang och planering för återkoppling inför samråd kring kommunens nya "Friluftsstrategi".
    • Information från tävlingskommittén.
    • Kort genomgång av ekonomin som är fortsatt ansträngd pga ökade kostnader och minskade intäkter. Vi har utrymme för fler ridskoleekipage.
    • Planering inför medlemsenkät som ska erbjudas inför framtagande av ny verksamhetsplan.
    • Planering inför försäljningsvecka av medlemskläder, mån-lör v. 17.
    • Planering inför deltagande på ridskolekonferens som genomförs av Svenska Ridsportförbundet.
  • Mångsidiga Linda är tillbaka som vår instruktör på lördagarna

Linda Andersson är vår instruktör som hittat tillbaka till Brätte ridskola och hon ansvarar för både ponny- och hästlektionerna på lördagar. För det är inte första gången som Linda huserar på Brätte. Som 7-8 åring följde hon med sin storasyster och började rida på Brätte ridskola. Linda minns också hur hästintresset väcktes av att hennes pappa berättade om hur han kört häst i skogsarbetet som ung i Norrland. Hon minns särskilt foton på en isabellfärgad nordsvensk häst.
    Att få möjlighet att skaffa sig en alldeles egen häst var en stark önskan och Linda jobbade extra inom städ, hemtjänst och i butik för att få ihop till ridlektionerna och möjligheten att skaffa egen häst. Under tiden hon var lektionsryttare hjälpte hon också andra med deras hästar och en av hästarna hon stötte på var stoet Lynora som bara blev tjockare och tjockare. Det visade sig att hon var med föl och födde en liten hingst som hon fick möjlighet att köpa. Vid en ålder av 18 var det ett eget beslut och han fick namnet Oliver Twist. Att föda upp och utbilda hästar är en passion som Linda har och det har följt med henne under livet.
    Förutom hästar har det funnits många djur i Lindas liv. Hon har särskilt sysslat med kaninuppfödning och tidigt i livet fanns tankarna på att utbilda sig till veterinär. Så blev det inte men djuren har följt med i yrkeslivet. Linda har hunnit med flera utbildningar, RIK O-ridledarkurs, VULK-vuxen ungdomsledarkurs, ett halvår på lärarutbildningen, 1-årig ridinstruktörutbildning på Strömsholm och den senast utbildningen var till yrkeshögskola till apotekstekniker.
    Yrkesbanan har innehållit flera uppdrag. Linda har jobbat i matvarubutik i många år i kassan, kontor, chark, kallskänk och bageri. -95 träffade hon Stefan Lidén, hovslagare, och bodde tillsammans med honom på Brättehaga gård, där de bedrev inackorderingstall, jordbruk, uppfödning av hästar, kaniner, hundar och efter att arbetat 7 år på Nuntorpsskolan startade de Djur och fodermagasinet.
    -96 började hon som häst-/sällskapsdjurlärare var med och utvecklade hästutbildningen på Nuntorps gymnasieskola.
    - Tiden på Nuntorp var spännande, vi gjorde massor, allt från att bygga upp stall, ridhus, köpa in hästar till att undervisa våra gymnasieelever, berättar Linda inlevelsefullt. Det handlade om helheten med hästkunskap, körning, dressyr, hoppning och mycket mer. Under tiden på Nuntorp fick vi möjligheten att var med på filminspelning av filmen Livvakterna. Vi hade en häst som kunde lägga sig ned så vi fick träna och sedan vara med vid själva inspelningen. En kul grej att varit med om.
    Linda har också undervisat som djurlärare på Real gymnasiet under drygt ett år. Nu arbetar hon huvudsakligen som apotekstekniker, förutom uppdraget med våra lördagslektioner. Idag bor hon på sin föräldragård utanför Öxnered, på väg mot Skogen, med sin sambo Patric, sonen Anton 13, dottern Vendela 6, Jack russlarna Vaiana och Alice, sin egen uppfödda halvblodvalacks Villton 24 år, shettisen Kalle, irländska importerade b-ponnyn Dippan, 3 katter och ett inhyrt 28-årigt halvblodsto.
    - Att vara tillbaka på Brätte och Vänersborgs ryttarförening känns jättekul. Jag känner mig välkommen och vi i personalen har gott samarbete. Det är trevligt att komma till stallet.
    - Jag tycker att det är viktigt att vi får våra elever att känna sig välkomna, säger Linda. Det gäller för oss instruktörer att vi är flexibla och försöker möta eleven där den är och det tycker jag är tydligt att vi alla instruktörer vill här i verksamheten på Brätte.
    Linda har främst intresse för dressyr och har tävlat upp till LA. Längre tillbaka har hon hoppat upp till 120 cm och även ridit lite fälttävlan. Hon brinner för halvblodsuppfödning och unghästutbildning och tycker att det är intressant med hingstvisningar, unghästtester och kvalitetstävlan. Nu när man blivit äldre och har en dotter som är intresserad lutar det nog mer att ponnyar tar över, säger hon.
    Hon tycker det är intressant att se hur en häst kan tränas till det bättre. Grunderna är viktiga, en bra sits och balans och att hästarna litar på oss.
    Vi frågar Linda om några goda råd till oss ryttare och hon menar att det är ryttaren själv som kan föra sig framåt genom att vilja träna. Vi som ridlärare kan bara hjälpa er på vägen, för att bli bättre är det viktig att vilja utvecklas och jobba på.

Prenumerera på nyheter

Hantera prenumeration